יארמה וקיילה,  הנפילה ,כרוניקה של מוות ידוע מראש ,אהבה מטרידה,  האגם, מר מ' היקר

השבוע קראתי את יארמה וקיילה של בשביס זינגר,  הנפילה של אלבר קאמי, כרוניקה של מוות ידוע מראש של גבריאל גרסיה מארקס, אהבה מטרידה של אלנה פרנטה, האגם של בננה יושימוטו, מר מ׳ היקר של הרמן קוך. ואני חייבת לאמר שחוץ מבהאגם והנפילה, שני ספרים מקסימים ויוצאי דופן כל אחד בדרכו, ממש לא אהבתי את הגברים שהופיעו בספרים האלה. תכננתי לכתוב ביקורת על כל ספר בנפרד, אבל  עכשיו מעורבבות לי בראש  הדמויות הגבריות בספרים, במין הד חוזר. האחים, ההורים, הגברים, בני הזוג והאבות-  אבות למחצה, אבות נעדרים ואבות מתעללים. בכלל כל ההצגה של הדמויות הגבריות לא ממחמיאה למגדר החזק. גברים  שיכורים, אלימים, מוזנחים, שמנים, לא מתפקדים ובעיקר  דוחים. חוזר על עצמו תיאור ספציפי ומאד גרפי שמתעסק בגברים מזיעים, אבל אני אחסוך אותו מכן.

מעבר לזה, הדמויות הגבריות לא רק שלא מקדמות כהוא זה את הדמויות הנשיות שבאות איתן במגע, הם מעכבים אותן מאחור. כמו האח והאב השתלטנים של לינה, החברה הגאונה, ואחר כך בעלה, שמעכבים אותה בכל תחום בחייה, וגברים מהסוג הזה חוזרים גם באהבה מטרידה. דוגמא קיצונית הם יירמה ומקס, ואחר כך בונם, שמדרדרים את קיילה חזרה אל הזנות ממנה היא נאבקת להשתחרר. והסופר ממר מ׳ היקר, עם אשתו הצעירה שהמניע שלה לא ברור, מתמזג במין דואליות מוזרה אל עליבותו של המורה המטריד שעליו הוא כותב. והעיסוק החוזר של כולם באלימות על שלל סוגיה. אז לא, לא תמונה יפה של המין הגברי השתקפה לי השבוע. זה מוזר, כי רוב הסופרים היו גברים, וגם לא גברים  במקומות שרחוקים מאד מהמחברים אלא מעולם הבית שלהם. והם  שונים, הגברים האלה, מגברי הרומנים וספרי המתח, החסונים והעשויים ללא חת. אבל  למה זה חייב להיות ככה, לנוע בין דמות כמעט לא מציאותית ולא ראלית, לדמות אמינה אבל אלימה ולא נעימה בכלל? אני לא  מוצאת תשובה. מה הצורך של הסופרים, ושל הקוראים, בגבריות כזאת. אולי זו סוג של הרמת ידיים, של יאוש. זה היה יותר הגיוני אם היו סופרות נשים. אני באמת לא יודעת.  

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s